Verkoopklaar maken

Verkoopklaar maken

Je onderneming verkoopklaar maken oftewel ‘het oppoetsen van de bruid’; deze belangrijke fase blijft vaak onderbelicht bij een bedrijfsverkoop. En dat is zonde en contraproductief bij het behalen van de optimale verkoopresultaten.


Wanneer een ondernemer denkt aan verkoop, denkt hij vaak in termen van prijs. Kopers daarentegen denken in potentie, continuïteit en risico. Een verkoopklaar bedrijf is er één dat betrouwbaar en stabiel draait, schaalbaar is en onafhankelijk van de ondernemer kan

opereren.


Het verkoopklaar maken van een onderneming draait om voorbereiding, positionering en risicobeheersing. Door op tijd te beginnen en gestructureerd te werk te gaan, maximaliseer

je niet alleen de prijs, maar ook de slagingskans en de soepelheid van het proces. BlueArrow adviseert ondernemers bij dit belangrijke traject. Er wordt een uitvoerige analyse gemaakt, waar de volgende cruciale speerpunten worden belicht:

Fase 1 - Strategische oriëntatie


Wat is het doel van de verkoop? Maximale opbrengst, volledige exit of deelverkoop?

  • Wie is de ideale koper? Strategische partij, private equity, management buy-in / buy-out, concurrent?

  • Wat is de gewenste timing?

  • Waarom is dit een aantrekkelijke deal?

Fase 2 - Interne analyse


Financiële huishouding op orde

Een aspirant-koper wil zekerheid, dat begint bij cijfers en een boekhouding die kloppen.

  • Zorg voor betrouwbare, volledige en controleerbare cijfers

  • Maak onderscheid tussen incidentele kosten en structurele resultaten

  • Stel normalisaties van de EBITDA op

  • Zorg dat de rapportagestructuren op orde zijn


Solide organisatie

Bij veel bedrijven geldt dat het personeel / organisatie de belangrijkste activa van de onderneming is.

  • Zorg dat je bedrijf efficiënt georganiseerd en gestructureerd is

  • Maak de organisatie grotendeels onafhankelijk van de ondernemer


Operationele onafhankelijkheid

Een onderneming die sterk leunt op de ondernemer zelf is moeilijk verkoopbaar.

  • Zorg dat processen zijn gedocumenteerd

  • Bouw een managementteam of zelfstandig opererend sleutelpersoneel

  • Automatiseer en standaardiseer waar mogelijk


Commerciële onderbouwing

Kopers willen structuur, stabiliteit en groeiperspectief.

  • Stel een duidelijk business plan op

  • Toon je stabiele of groeiende omzet aan

  • Maak duidelijk welke rol e-commerce en de onlinekanalen spelen

  • Zorg dat je e-commerce platform in orde is

  • Laat zien hoe klanten worden geworven en behouden (klantloyaliteit, contracten)

  • Analyseer je marktpositie: waarom kiezen klanten voor jou?


Juridische structuur en contracten

  • Zorg voor een heldere juridisch-fiscale structuur (B.V.-holdingstructuur)

  • Welke entiteit gaat verkocht worden, moeten bepaalde activa / passiva nog worden afgesplitst?

  • Regel eigendom van intellectueel eigendom (zoals merkrechten of software)

  • Breng contracten met klanten, leveranciers en personeel (direct en indirect) op orde

  • Organogram en functieprofielen


Strategische fit en toekomstpotentieel

Kopers kopen niet alleen wat er is, maar vaak wat er kan zijn in de toekomst.

  • Werk in je business plan een groeiplan en strategische visie uit

  • Maak een SWOT-analyse: waar liggen de sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen?

  • Denk vanuit de potentiële koper, welk type koper past bij jouw bedrijf?


Waardering en timing

  • Laat een uitvoerige waardebepaling opstellen

    • Methoden: DCF, multiples (EBITDA, omzet), asset-based, peer group

    • Reële waarde versus wensprijs

  • Denk na over de beste timing: verkoop je vanuit kracht of nood?

  • Bereid je voor op het boekenonderzoek (due diligence) en weet waar eventuele risico’s zitten


Denk als een koper

Het helpt om in de schoenen van een potentiële koper te gaan staan. Waar zou jij op letten als jij het bedrijf zou kopen? De antwoorden op deze vraag geven je richting voor de voorbereiding.

Praktische tips


  • Begin 1 tot 2 jaar van tevoren voor maximale waarde

  • Verminder afhankelijkheid van ondernemer

  • Optimaliseer winstgevendheid en zorg voor consistente cijfers

  • Zorg voor een duidelijke juridische structuur en heldere governance

Kostenindicatie

Een adviestraject om een onderneming verkoopklaar te maken duurt 3 - 4 maanden en kost circa €15.000 – 20.000.

“Een succesvolle bedrijfsverkoop doe je in principe maar 1 keer in je leven, daarom heb ik BlueArrow ingeschakeld bij het verkoopklaar maken van mijn onderneming. Ik ben heel tevreden over de samenwerking en het resultaat; je wordt als ondernemer op scherp gezet en gechallenged, ik heb dat als heel positief ervaren. Momenteel zit ik midden in het verkooptraject, heel spannend. Een betere voorbereiding had ik niet kunnen wensen.”

Eigenaar van een B2C / B2B e-commerce onderneming in verbruiksartikelen

“Een succesvolle bedrijfsverkoop doe je in principe maar 1 keer in je leven, daarom heb ik BlueArrow ingeschakeld bij het verkoopklaar maken van mijn onderneming. Ik ben heel tevreden over de samenwerking en het resultaat; je wordt als ondernemer op scherp gezet en gechallenged, ik heb dat als heel positief ervaren. Momenteel zit ik midden in het verkooptraject, heel spannend. Een betere voorbereiding had ik niet kunnen wensen.”

Eigenaar van een B2C / B2B e-commerce onderneming in verbruiksartikelen