Optimalisatie en groei

Optimalisatie en groei

Op analytische, data-gedreven en pragmatische wijze lichten we je onderneming door en adviseren we bij het optimaliseren van de bedrijfsstructuur. Dit doen we met senior experts uit verschillende vakgebieden. Vervolgens identificeren, kwantificeren en prioriteren wij voor jou als ondernemer in welke onlinekanalen het groeipotentieel en uitdaging zit.


Een groeiversnelling voor een e-commercebedrijf vraagt om een strategische én pragmatische aanpak en bestaat globaal uit 3 fasen:


1. Analytische fase – waar staan we?

2. Strategische fase – welke slimme groeistrategie is denkbaar?

3. Praktische fase – uitvoeren, testen en optimaliseren


We beginnen met meten, analyseren en optimaliseren. Daarna bouwen we een groeiplan dat werkt voor jouw situatie. Vervolgens zetten we het groeiplan om in acties die we continue verbeteren. Het is geen standaard marketingplan, maar een gestructureerd

groeitraject op maat dat echt gericht is op schaalbare groei en winstgevendheid.

De resultaten bij eerder afgeronde trajecten zijn veelzeggend: een gemiddelde omzetgroei van 55 – 65% in de eerste drie jaar!

Fase 1 - Doorlichting en optimaliseren fundering (“growth audit”)

Doorlooptijd circa 2 – 4 weken


Ervaring leert: je onderneming is pas echt schaalbaar als de fundering in orde is. In deze fase analyseren we wat de huidige performance is en waar de bottlenecks en kansen liggen.


Onderdelen


1. Technische en functionele scan van de webshop / platform

  • Snelheid, UX, mobiel, checkout flow, bugs

  • CMS / platform (custom-built of standaard pakket)


2. Conversie optimalisatie (CRO-analyse)

  • Funnel-analyse; hoe converteert je verkeer, waar haken de bezoekers af?


3. Marketing performance review

  • Welke kanalen presteren wel en welke niet?

    • SEA, SEO, social, email, marketplaces

  • Marketingplan en agenda

  • USP’s

  • Branding


4. Financiële metrics

  • CAC versus CLV (customer acquisition cost versus customer lifetime value)

  • Marge per kanaal / productgroep

  • KPI’s

  • Retourratio

  • Logistieke kosten


5. Organisatorisch / intern

  • Teamcapaciteit – zijn de juiste professionals, partijen en systemen voor groei aanwezig?


6. Operationele analyse

  • Assortiment

  • Inkoop (private label)

  • Klantenservice

  • Logistiek

  • Finance


7. Markt- en concurrentieanalyse

Fase 2 - Groeistrategie &  kanaalmix

Doorlooptijd circa 6 – 8 weken


Nu we weten waar de onderneming precies staat, gaan we identificeren en kwantificeren waar de groeikansen liggen, strategisch én kanaal-technisch. We ontwikkelen een strategisch groeiplan, gericht op schaalbare kanalen met gezond rendement. In deze fase worden externe senior professionals ingeschakeld voor het maken van diepgaande scans.


Kanaal-mapping en groeipotentie

  • SEA-scan (campagne settings en performance, Search, Shopping)

  • SEO-scan (technische SEO, content, autoriteit)

  • Social media-scan (doelgroep, concurrentie, kernwaarden, identiteit, content, social advertising)

  • Email-scan (automation, segmentatie, flows, personalisatie)

  • Market places-scan (Bol, Amazon)

  • CRO-scan (data- en funnel-analyse, A/B-testen, klantreis-optimalisatie)


Kanaalprioritering

  • Eisen: schaalbaarheid, marges, ROI, benodigde resources

  • Mix bepalen: push (social) versus pull (Search) versus retentie (email)


Presentatie van eindanalyse / strategisch groeiplan

  • Presentatie aan opdrachtgever van eindanalyse / strategisch groeiplan

  • Strategisch groeiplan per kanaal, inclusief prioritering en groeikwantificering

  • Tijdhorizon: 2 - 3 jaar

  • Prioritering op basis van impact, rendement, potentie en snelheid (quick wins / laaghangend fruit) versus lange termijn)

  • Targets en KPI-dashboard

Fase 3 - Uitvoering, testen, schalen en optimaliseren

Doorlooptijd circa 3 – 6 maanden


In deze fase gaan we live met het strategische groeiplan; we gaan alles nauwkeurig meten, continue bijsturen en verbeteren. We gaan significante waarde aan de onderneming toevoegen.


Onderdelen:

  • Implementatie groeiplan

    • Aanstellen van ‘groei-team’

    • Uitvoering van groeiplan via wekelijkse / tweewekelijkse sprints

    • Periodieke meting van de performance aan hand van KPI’s

  • Continue optimalisatie en analyse

    • Wat werkt wel / niet?

    • A/B-testen

  • Data-gedreven dashboarding

    • We sturen op KPI’s in een dashboard

    • Goede rapportage-structuur


Deze fase kent een actieve executie van circa 3 – 6 maanden met regelmatige check-ins. Daarna blijft de focus op een continue optimalisatie.

Kostenindicatie

Een adviestraject voor optimalisatie en groei duurt 3 maanden en kost circa € 10.000 – 15.000.

“Om het maximale uit mijn onderneming te halen, heb ik een optimalisatie en groei-traject laten uitvoeren. Ik ben enorm tevreden met het resultaat. We hebben nu een roadmap met alle strategische verbeterpunten, inclusief prioritering en kwantificering. Met een verwachte omzetgroei van 40 – 90% kunnen we de komende tijd vol aan de bak.”

“Om het maximale uit mijn onderneming te halen, heb ik een optimalisatie en groei-traject laten uitvoeren. Ik ben enorm tevreden met het resultaat. We hebben nu een roadmap met alle strategische verbeterpunten, inclusief prioritering en kwantificering. Met een verwachte omzetgroei van 40 – 90% kunnen we de komende tijd vol aan de bak.”

CEO en eigenaar Feestkleding365.nl en FeestwinkelXL.nl

CEO en eigenaar Feestkleding365.nl en FeestwinkelXL.nl

“Het traject voor optimalisatie en groei heeft gigantisch veel waardevolle inzichten en verbeterpunten opgeleverd. Als we alle adviespunten opvolgen, gaan we de komende jaren 50 – 75% groeien. Wat een aanrader, dit gun ik elke e-commerce ondernemer!”

CEO Wolplein.nl & Yarn and Colors

“Het traject voor optimalisatie en groei heeft gigantisch veel waardevolle inzichten en verbeterpunten opgeleverd. Als we alle adviespunten opvolgen, gaan we de komende jaren 50 – 75% groeien. Wat een aanrader, dit gun ik elke e-commerce ondernemer!”

CEO Wolplein.nl & Yarn and Colors